maanantai 9. helmikuuta 2009

Tietenkin pidän.

Pidä itsestäsi huolta.

Minä vihaan tuota lausetta.

Pidä. Jotenkin pakottava. Käskevä. Usein tuon lauseen kuulee sellaiselta ihmiseltä, josta välittää. Se ihminen käskee sua pitämään itsestäs huolta. En halua tuottaa sellaiselle ihmiselle pettymystä josta välitän. Siispä mun on pakko pitää huolta itsestäni.

Itsestäni. Mitäpä jos mä en voi pitää itsestäni huolta? Jos en enää hallitse itseäni, jos mun voimat ei enää riitä itsestäni huolehtimiseen? Mitä mä sitten teen?

Huolta. Mikä on huolta pitämistä? Onko se sitä etten lähde täältä? Onko se sitä että en satuta itseäni? Huolta pitäminen on kovin suhteellinen käsite. Jollekkin se saattaa olla sitä että selviytyy seuraavaa päivään, jollekkin sitä että ei anna kenenkään lannistaa itseään. En mä osaa pitää huolta itsestäni. En ainakaan kykene siihen. Siksi mua kovasti harmittaakin että lupaan pitää huolta itsestäni.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Mä toivon, että hallitset itteäsi. Toivon, että jaksaisit. Ja jos omat voimat ei riitä itsestä huolehtimiseen, sitten pitää antaa muiden tehdä se. Sitten pitää mennä osastolle, antaa hoitajien ja lääkäreiden pitää susta huolta sen aikaa, että saat omia voimia tarpeeksi kasaan jatkaaksesi itse.

Huolta pitäminen on kyllä todella suhteellinen käsite. Mulla, kun sanon sitä ihmisille (sinullekin<3) niin se tarkoittaa lähinnä sitä, että pidä itsesi hengissä, älä satuta itseäsi, älä viillä, älä käytä lääkkeitä väärin, jos tulee hätä, ota yhteyttä, älä jää yksin. Kaikkea sitä.
En osaa paremmin selittää.

Paljon voimia<3